عفونت قارچی و باکتریال واژن در خانم ها و راه حل های درمان آن چیست؟

عفونت قارچی واژن یک عفونت شایع در زنان است که باعث تحریک، ترشح و خارش شدید واژن و بافت‌های دهانه آن می‌شود. از آنجایی‌که عامل اصلی ابتلا به آن نوعی قارچ به نام مخمر کاندیدا آلبیکانس است، این بیماری کاندیدیازیس واژن (Vaginal candidiasis) نیز نامیده می‌شود.

قابل ذکر است که به محض ابتلا به عفونت مخمر واژن، احتمال ابتلای شما به باکتری یا قارچ‌های دیگر نیز بیشتر می‌شود زیرا بروز آن به معنای به هم خوردن تعادل باکتری‌ها و مخمرهای طبیعی واژن است.

علائم عفونت قارچی واژن چیست؟

علائم عفونت قارچی واژن می‌تواند از خفیف تا متوسط ​​باشد و معمولا شامل موارد زیر است:

  • خارش واژن و تحریک در واژن و مجرای ورودی آن
  • احساس سوزش خصوصاً در هنگام مقاربت یا ادرار کردن
  • قرمزی و تورم بافت‌های دهانه واژن
  • احساس درد در ناحیه واژن
  • بروز بثورات پوستی در ناحیه واژن
  • تغییر بافت ترشحات طبیعی واژن به ترشحاتی سفید رنگ، بدون بو و غلیظ که بافت پنیری‌شکل دارند
  • وجود ترشحات آبکی واژن

اگر دارای علائم زیر باشید احتمالا به عفونت مزمن و عودکننده قارچی واژن مبتلا شده‌اید:

  • با وجود درمان‌های مکرر، در طول یک سال چهار بار یا بیشتر به این عفونت مبتلا می‌شوید.
  • شما علائم و نشانه‌های شدیدی دارید، مانند قرمزی، تورم و خارش گسترده که منجر به ایجاد ترک یا زخم در ناحیه دهانه ورودی واژن می‌شود.
  • عفونت شما به‌دلیل حمله نوع دیگری از قارچ‌های کاندیدا که کمتر معمول هستند، بروز کرده است.

عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریال واژن، به حالتی گفته می‌شود که در طی آن توازن طبیعی باکتری‌های واژن به هم ریخته و به جای آن تعدادی از باکتر‌ی‌های مشخص رشد بیش از اندازه پیدا می‌کنند.

علایم و نشانه‌های عفونت باکتریال واژن چیست؟

افزایش ترشحات واژن همراه با بویی ناخوشایند، نشانه این بیماری است. در برخی از زنان این ترشحات بویی شبیه به بوی ماهی پیدا می‌کند. بویژه پس از آمیزش. زیرا ریختن مایع منی در واژن، موجب تغییر PH واژن شده و بویی شبیه به بوی ماهی از واژن متساعد می‌شود.
در صورت وجود ترشحات، رنگ ترشح اعلب سفید مایل به خاکستری بوده و ممکن است کمی رقیق باشد. گاهی سوزش ادرار و خارش اطراف واژن نیز در برخی افراد گزارش می شود. در برخی خانم‌های مبتلا به عفونت باکتریایی واژن هیچ نشانه خاصی مشاهده نمی‌شود.

با توجه به موارد فوق الذکر به راه حل های درمان گیاهی این نوع عفونتها میپردازیم:

1– عصاره رازیانه :

رازیانه یک گیاه دارویی و آروماتیک است. آزمایش‌های مختلف پزشکی در شرایط آزمایشگاهی و در شرایط زنده به طور متقاعدکننده‌ای توانایی ضد قارچی ، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، ضدترومبوز و فعالیت محافظتی در کبد را نشان داده است. هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضد باکتریایی عصاره های رازیانه بر روی باکتری‌های بیماری-زا است.

نتایج: یافته‌ها نشان می‌دهند که حساس‌ترین باکتری نسبت به عصاره استافیلوکوکوس آرئوس و مقاوم‌ترین باکتری سودوموناس آئروژینوزا می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد که در مورد گل رازیانه عصاره متانولی و استونی به ترتیب بیشترین و کمترین خاصیت ضد باکتریایی را دارند و عصاره اتانولی برگ رازیانه بیشترین خاصیت ضد باکتریایی را دارا هستند و در مورد میوه رازیانه عصاره متانولی و استونی به ترتیب حداکثر و حداقل فعالیت ضد باکتریایی را دارد. در کل نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که عصاره گل رازیانه نسبت به بقیه اجزا رازیانه خصوصیات ضد باکتریایی بیشتری دارد.
توصیه‌های کاربردی/ صنعتی: مکانیسم عمل رازیانه به علت حضور ترکیبات فنولی و ترپنوئیدی است. این ترکیبات به طور بالقوه بر روی نفوذپذیری غشای باکتری‌ها اثر می‌گذارد و در نتیجه باعث مرگ سلول می‌شود. بنابراین عصاره رازیانه می‌تواند برای کنترل باکتری‌های مقاوم به چندین آنتی‌بیوتیک مورد استفاده قرار گیرد.

2-عصاره آویشن :

آویشن در کنار دیگر بیوکسیدها مانند کارواکرول مورد استفاده قرار می گیرد و خاصیت ضد میکروبی قوی دارد. یک مطالعه از سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که تیمول می تواند مقاومت باکتری در برابر داروهای معمول از جمله پنی سیلین را کاهش دهد.  با توجه به خاصیت ضد میکروبی آویشن، این گیاه برای درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار مفید است.

قارچ (Candida albicans (C. albicans یکی از دلایل عمده عفونت های مخمری در دهان و مهبل  و بیماری عود کننده ای به نام “برفک” است. محققان دانشگاه تورین ایتالیا دریافتند که اسانس آویشن به طور قابل توجهی باعث از بین رفتن قارچ C. albicans در بدن انسان می شود.

3-عصاره بابونه :

این محصول از عصاره طبیعی و خالص گیاه بابونه با نام علمی Matricaria recutita تهیه شده است که دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروس و ضد باکتری می باشد. عمده ترین ترکیبات موجود در عصاره این گیاه، یعنی ماتریسین، بیزابولول و اکسیدهای آن، دلیل فعالیت های ضد التهابی بابونه می باشند. گل های بابونه نیز حاوی مواد لیپوفیل شامل سزکوئی ترپن ها می باشد که خواص ضد التهابی دارند.

از گیاه بابونه و فرآورده های آن، به صورت موضعی برای درمان التهابات پوست و غشاء مخاطی، بیماری های باکتریایی پوستی، التهابات نواحی مقعدی تناسلی و تسریع در التیام زخم ها استفاده می شود.

ژل بهداشتی بانوان پرولایفPROLIFE PI GEL

این ژل بهداشتی با ترکیبات عصاره آویشن ، بابونه و رازیانه :

  • سازگار با PH طبیعی واژن
  • محافطت در برابر قارچ ها و باکتری ها و مؤثر در پیشگیری از ابتلا به عفونت
  • رفع بوی نامطبوع واژن
  • آبرسان، نرم کننده و پیشگیری کننده از خشکی و خارش واژن
  • ضد التهاب، ترمیم کننده و التیام بخش
  • فاقد پارابن، الکل، مواد صابونی و اسانس
  • شستشوی آسان و راحت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *